Recension: Klickerträning för nybörjare

Klickerträning för nybörjare, Natasja Atterbom, 2008

I ”klickerträning för nybörjare” redogör Natasja Atterbom för klickerträningens ursprung, filosofi och metoder. Boken består av såväl redogörande teoretiska delar som praktiska övningar enligt principen steg för steg. Atterbom betonar att klickerträning är en form av vinna-­vinna­-metod eftersom såväl hunden som föraren styr: hunden ser vad den kan göra för att få ett klick och vi letar efter beteenden som vi kan klicka. På så sätt stärker vi vår relation.
Atterbom beskriver klickerträningen som ett språk med egna glosor och grammatiska regler. Det är en tydlig metafor som hon följer boken igenom och använder för att på ett pedagogiskt sätt förklarar klickerträningens förutsättningar. Klickerspråket är, menar Atterbom, ett arbetsspråk som kan tolka mellan svenska och ”hundiska” (det språk som hundar kommunicerar på). Utöver glosor (”sitt”, ”gå ut” och så vidare) har klickerspråket en grammatik. Hit räknar hon förstärkningskvalitet, tajming, förstärkningsfrekvens, kriterium och belöningsposition.
Jag tycker mycket om ”Klickerträning för nybörjare”. Atterbom vill verkligen pränta in hos läsaren att hunden är vad hon väljer att kalla ”en egoistisk opportunist” som gör det som lönar sig för den. Därför har hon också med ett par recept på gott hundgodis som man kan göra själv – ett charmigt inslag i boken som gör den än mer personlig. Författaren skriver på ett lättillgängligt sätt och det känns nästan som om jag sitter i ett samtal med författaren, snarare än läser en instruktionsbok (jag tycker att en del hundträningsböcker ibland får en riktigt fadd bismak av ”teknisk manual”).
Det här är en bok att återvända till, såväl för den som behöver uppfräschning av kunskap som för den som vill hitta och använda specifika övningar. I ett enkelt format är den en matnyttig handbok och ett riktigt uppslagsverk för klickerträning.

Boken går att köpa på Adlibris, bland annat.